Kategoriarkiv: Uncategorized

Hjärnsläpp krävde åtgärd

I går åkte jag och Sergio ner på samma tåg till festen. Han påminde mig om det jag lyckats förtränga, att det var viktigt att ha finkläder. Så klart!

I stället för att i lugn och ro ta mig till partajet fick jag i stället gå till Åhléns där jag valde lite chicka accesoarer för att piffa upp en av klänningarna jag redan hade i stan. Det gick helt okej (fast svettig blev jag), och en bra påminnelse om att det allra viktigaste är att planera. Då hade jag inte behövt handla eller stressa alls. Det andra är att gamla saker funkar bra med en twist.

I går: FEST

I går vad det Andreas 30-årsfest. Hon bjöd och vi kom! Vad trevligt! Och godispåse när man gick sena natten också. Min avänner är så snygga, smarta och roligt. (Det är ett under att de vill hänga med mig)

Tidningen kom i går

I går kom Djurens Rätts tidning. Varje gång det händer (alltför sällan, 4 gånger/år) vet jag att jag kommer att blir stärkt i mitt val att inte äta djur, även om jag aldrig någonsin tvivlat. Jag vet inte exakt, men jag började nog trappa av på djuren när jag var 18, och slutade helt äta djur efter en räkmackeupplevelse i Norge år 2000.

Tidningen är i dag en bra mix av allt för den som har ett starks intresse för frågor som rör djurs välmående. Det här repotagen ovan handlar om en bok som fångar djurglädje. Det är gott om kvalitativa intervjuer och repotage, interndebatt och konsumentupplysning.

Just nu håller jag på med Boken Äta djur av Jonathan Safran Foer, men har inte hunnit särskilt långt. Här är ett citat från sidan 22 ”När jag berättade för folk att jag skrev på en bok om att ”äta djur” utgick nästan alla, utan att ha någon aning om var jag stod, att jag drog en lans för vegetarianismen. Detta är talande: det antyder inte bara att en grundlig undersökning om husdjursproduktionen torde avskräcka från köttätande, utan också att de flesta redan är medvetna om att det förhåller sig så.”

Från sidan 39: Vilken mat man väljer avgörs av många faktorer, men förnuftet (eller ens medvetenhet) är sällan främst bland dem.

Det är omöjligt att i dag säga emot att Jorden har mycket att vinna på att vi producerade (och därmed åt) mindre kött än vad om sker i dag. Vad är problemet med att minska sitt köttintag? Egentligen?

Älskar kalvarna på bilden. –Så mycket att jag vill äta upp dom, höhöhö. Gubbskämt.

Fast tvål

Efter att jag läste Badskum (om gifter i våra hygienprodukter) har jag bestämt mig för att inte köpa tvål i flytande form, utan istället fast. Förutom att det är billigare är det ju som det står i Elin Eks bok om tanter dumt att bära hem vatten.

Vatten i tvål gör att också en massa bakteriedödande måste tillsättas, och vi behöver sprida mindre av sånt omkring oss och på oss. Därför fast tvål!

I dag var pumptvålen i köket slut så det var bara att byta till den här.

Funderar också på att börja köpa Lush fasta schampkakor när allt mitt nuvarande är slut. I dag gjorde jag en check i korgarna med flask- och tublagret. Trodde jag hade nästan slut på hudkräm men jag hade sex stycken body butter från Body Shop så jag klarar mig från att bli en torris på ett tag.

Det går bra!

Gissar att många av er sitter och funderar på hur det går med min träning med PT-stöd och allt. Jag skulle säga att tack vara PT-stödet går det.

Och det går ganska bra. Jag har just varit ute och sprungit och relativt innan känner jag mig väldigt stark och uthållig. Det märks en väldig skillnad jämfört med för fem veckor sedan då jag var hos PTn första gången. Nu har vi träffats sex gånger och de senaste veckorna har jag fåt tprogram som jag kallar för läxa att jobba med själv.

Den här veckan till exempel har jag gjort två gympass och nyss rena konditionspasset. I morgon träffar jag henne igen och jag har planer på gym igen på söndag. Så jag är väldigt stolt över mig själv. Stolt över att jag valde att ta hjälp och följa den. Men full av självinsikt som jag är inser jag att jag kommer att behöva PT-stöd rätt många veckor till, kanske i mindre omfattning dock.

Kaos

Om partiet varit i kaos senaste dagarna är det ingenting mot vad som händer med mitt riksdagsrum så fort jag inkvarterar mig. Det går att fota i cirka två vyer. Det här är en. Det räcker för att förstå att jag måste bete mig på något sätt sjukligt. Jag tycker att jag gör så få saker här inne men allt rörs om bara jag kommer innanför dörren.

I don´t blame the room, bara mig själv. Jag lät det vara grått och mörkt på bilden för att extra förstärka intrycket av saggighet orsakad av mig. Jag städar varje kväll, så också i kväll kommer det att hända.  Det hinner alltså inte bli en sanitär olägenhet.