I fredags träffades politiker och skolelever över hela världen i projektet 100 Million. En kampanj som i Sverige drivs av bl.a. lärarfacken och elevorganisationer.
Här är jag tillsammans med fackrepresentant, lärare och rektor på Stenbergaskolan i Ljusne. Alexandra Gard och Sven-Erik Lindestam tog lokalpolitikbiten.
Vi träffade fyra högstadieklasser som funderat en hel del på hur fler barn i världen ska ha möjlighet att få gå i skolan och varför det är så viktigt. Varje skolår påverkar livsmöjligheter och bidrar dessutom till att hålla landet utanför krig och konflikter. Lärare är med andra ord också fredsarbetare.
Elevernas förslag: skänka pengar, höja kunskapsnivån om läget, gå med i organisationer, jobba mot korruption, sluta sälja vapen, skicka biståndslärare och mycket annat.
Några pratade med mig i enrum om att det också kan vara svårt att koncentrera sig i skolan när man har flytt från krig och både oroar sig för de som är kvar och när man inte vet om man får uppehållstillstånd. Fullt begripligt. Problemen finns överallt, men ser olika ut. Men man kan säga att krig är riktigt illa för barns skolgång. Fast det visste vi väl redan. Men också i Sverige påverkar det.