Om spåren i Arbetarbladet i dag

För att trafiken på spåren ska ha en chans att fungera är det nödvändigt att utpekade järnvägsprojekt genomförs. I länet oroas jag över de försenade järnvägsprojekten Skutskär-Furuvik och Söderhamn-Kilafors. De måste byggas klart utan dröjsmål. Båda objekten finns med i nuvarande nationella plan.

Enkelspåret på sträckan Skutskär-Furuvik är en mycket besvärlig och hämmande flaskhals för trafikeringen i sin helhet mellan Norrland och Stockholm. Prognoser visar en ordentlig ökning av trafiken inom den närmaste framtiden på denna sträcka, både av gods- och persontrafik. Detta nödvändiga dubbelspårsbygge ska, enligt uppgifter från Trafikverket, förhoppningsvis kunna påbörjas under 2013 för att vara färdigställt 2015. Förutsättningen är att medel görs tillgängliga. Det är mycket angeläget att detta dubbelspårsbygge påbörjas snarast möjligt så att det kan vara färdigt senast 2015.

Ombyggnaden av järnvägssträckan Söderhamn-Kilafors har återigen försenats. Byggnationerna har avstannat helt, och enligt de senaste uppgifterna från Trafikverket kommer det inte att vara färdigbyggt förrän tidigast 2017. Byggandet har redan kommit en bit på väg och samtidigt är befintlig räls och kontaktledningar borttagna på stora delar av sträckan. Omledningsmöjligheterna vid trafikstopp på Stambanan och Ostkustbanan har därmed dramatiskt försämrats för en lång tid framåt. Oacceptabelt.

Behovet av denna sträcka har ökat ännu mer när Botniabanan och Ådalsbanan nu öppnats för trafik. Därmed ökar trycket med ytterligare godstrafik på Ostkustbanan och sträckan Söderhamn-Kilafors behövs i ännu högre grad för att kunna avlasta och för-dela godstrafik till södra delen av Norra stambanan och vidare mot Avesta/Hallsberg/Göteborg.

Enkelspåret på sträckan Skutskär- Furuvik är en mycket besvärlig och hämmande flaskhals för trafikeringen i sin helhet mellan Norrland och Stockholm.
Jag undrar nu vilka besked Trafikverket och infrastrukturminister Elmsäter-Svärd har.

Elin Lundgren (S) riksdagsledamot Gävleborg