Och det här med att informationen skulle lindas in… Det beror i så fall på att språket i kursplanerna är formulerat på ett inlindande vis. Samt att vi lärare får order om att skriva på ett visst för att hålla oss nära kursplanens kunskapskrav. En stor andel av eleverna på högstadiet förstår inte orden i kunskapskraven, såvida de inte uttryckligen förklaras för dem.
För övrigt skrivs det åtgärdsplaner och hålls elevvårdskonferenser så att det står härliga till när elever inte når målen – och mycket sällan skulle de eleverna som är aktuella i de sammanhangen klara skolan bättre om de fick betyg tidigare. Det är i alla fall vad jag tror utifrån min lärarvardag.
Och det här med att informationen skulle lindas in… Det beror i så fall på att språket i kursplanerna är formulerat på ett inlindande vis. Samt att vi lärare får order om att skriva på ett visst för att hålla oss nära kursplanens kunskapskrav. En stor andel av eleverna på högstadiet förstår inte orden i kunskapskraven, såvida de inte uttryckligen förklaras för dem.
För övrigt skrivs det åtgärdsplaner och hålls elevvårdskonferenser så att det står härliga till när elever inte når målen – och mycket sällan skulle de eleverna som är aktuella i de sammanhangen klara skolan bättre om de fick betyg tidigare. Det är i alla fall vad jag tror utifrån min lärarvardag.