Alkoholliberalism på väg att bli omodern?

 

På SOM-seminariet 2011, Det nya opinionsklimatet, beskrev professor Jörgen Weibull dels svenskarnas alkoholvanor, dels alkoholopinionen. Undersökningen visar att befolkningens stöd för att tillåta alkoholförsäljning i livsmedelsbutiker har sjunkit från 50 procent 2001 till 32 procent 2010. Också andelen som vill sänka skatten har sjunkit från en topposition 2005 med 57 procent till 20 procent i fjol.

Män är mer positiva till att sänka alkoholskatten (25 procent) än kvinnor (16 procent). Yngre (15 – 29 år) är mer positiva (27 procent) än äldre (17 procent). Moderater är mest positiva till skattesänkning, 25 procent. Socialdemokrater hamnar på 18 procent, KD på 14.

Synen på en sänkning av alkoholskatt hänger främst samman med den egna vanan att dricka alkohol. När det förslaget att höja skatten är det i stället vänster-högerplacering som avgör.

Jörgen Weibull presenterade följande slutsatser:

  • Minskat intresse för sänkt alkoholskatt och acceptans för en höjning
  • Viljan att sänka skatten har minskat trots att alkoholvanorna har blivit frekventare
  • Både politisk ideologi och alkoholvanor har betydelse för synen på skatten

    Från Systembolagets nyhetsbrev.