När fungerade nazism som lösning?

I dag har vi besökt Schloss Hertheim. Hertheims slott här i Österrike.

Ett mycket gammalt slott med en delvis ruskig historia. Det här slottet är en av de platser som användes för att mörda människor med olika typer av funktionshinder i Nazityskland.

Totalt mördades på slottet 30 000 människor. Ungefär hälften människor med funktionshinder, och hälften fångar från koncentrationsläger.

Allt detta skedde på en mycket liten, väl uträknad yta bestående av ett ett antal rum. Människorna bussades in i bussar där fönstren målats för att  inte byborna skulle se vilka som var passagerare. Eller kanske för att de inne i bussen inte skulle se ut. När de anlände togs de genast in i ett rum där de blev avklädda och därefter slussade in i gaskammaren.

Efter tio minuter i gaskammaren var de döda. En timme tog det sedan att vädra ut gasen och förflytta de mördade in i nästa rum för att till exempel dra ut guldtänder, men också i väntan på att ugnen där de brändes skulle bli ledig.

Det här fotot är det enda som visar slottet där röken dag som natt strömmade ut genom skorstenen.

Det här slottet ligger mitt i en by. Människor såg bussarna, även om de inte såg in genom rutorna. Människorna såg röken, trodde de verkligen att de brände gamla oljerester som de berättade?

Läkare och sjuksköterskor arbetade och bodde på slottet och mördade dagarna i ända. I nazismens Tyskland var det inte så att någon tvingades att utföra de handlingar som många av oss ser som bestialiska. Ville någon inte fick man byta arbetsuppgifter. Trots det skötte människor arbetsuppgifterna på Schloss Hertheim och på förintelselägret i Mauthausen.

Varför? Hur blev det så? Kvinnor i Mauthausen som blev kära i SS-soldaterna som fanns där, som gifte sig där och tycker att det var den mest fantastiska dagen i deras liv när de gifte sig bredvid muren och de visste att människor dog på andra sidan muren.

Boende i Mauthausen som gick och tittade på fotbollsmatcher på planen vid lägret. Det låg baracker alldeles bredvid. Utmärglande, plågade fångar följde matchen genom stängslet. Fullt synliga. Ingen gjorde något.

Ytan för barackerna bredvid planen.

Den här resan med Forum för levande historia ger inte svaren. Den ger snarare fler frågor. Den allra viktigaste givetvis, hur kan folkmord hända?

Något som resan om än mer präntat fast i mig är att stå upp för mina medmänniskor. Jag tänker att hur väl jag behandlar dig, definierar mig som människa. Hur jag beter mig mot dig säger ingenting om dig, utan bara om mig. Frågan om andra människor är inte en kostnadsfråga, en fråga om tider på badhus eller modersmålsundervisning eller klädvanor osv. Det är en fråga om livet.

Hur många bor kvar på den plats där man föddes? Varför kan alla rita en nidbild av en muslim men inte av ett butiksbiträde? Varför etiketterar vi varandra?

Samexistensen. Jag skrev om den i går. Vi kommer alltid att störa oss på varandra, men det får vi hantera på bästa sätt. Jag har mycket svårt för registeringsskyltar med barnnamn på barnvagnar. Nu rullar de på stan. Vad ska jag göra åt det? Jag måste ju samexistera. Av alla alternativ är nog det enklaste att göra inget. Att slita loss skyltarna känns inte bra. Att förbjuda skyltarna inte rimligt.

För de som inte tycker om att se kvinnor i slöja på stan, vilka alternativ vill de ha? Slita av? Förbjuda?

Varför accepterar vi slöjdiskussionen i Sverige, tycker att den ibland kan vara relevant, men knappast skulle någon ta registreringsskyltarna på allvar.

Det är bara ett exempel, detta med slöjan, på vilka problem många ”svenskar” har med samexistens.

Enligt uppgift i DN har det nazistika partiet Gyllene gryning fått 7 procent av rösterna i Greklands parlamentsval i dag.

”I slutspurten av valrörelsen har det radikala budskapet tonats ner en bit. Partiet erbjuder nu säkerhetsvakter till pensionärer och hemmafruar som ska gå ut och handla och är rädda för att bli rånade eller nerslagna. Medlemmar kör också ut livsmedel och kläder till greker som drabbats av sparpolitiken.

– Greker hjälper greker. Det är vår form av solidaritet, förklarar vice partiledaren Ilias Panagiotaros.

Gränserna, säger han slutligen, måste säkras med minor. Och skulle flyktingar omkomma, ja då får de skylla sig själva.”

Hur känns det i magen på er? Nazismen är inte en del av historien. I dag kom den in i Greklands parlament. Vad kräver det av dig?