Att bara läsa rubriker

deba1 deba2

Printscreens från GD och Arbetarbladet.

Ibland sägs det att det är viktigt att läsa mer än bara rubriken, om man vill veta vad en debattör vill ha sagt.

Här är ett bra exempel på det. I dag på Skolans dag så har jag fått en debattartikel publicerad. Läsa gärna texten själva och fundera över vilken rubrik du hade valt, eller vilken som speglar min text bäst.

För vem finns skolan?

Jag tyckte om att gå i skolan. Jag tyckte så mycket om det att jag valde att utbilda mig till lärare, ett yrke jag under de år jag hittills arbetat inom det trivs mycket bra med. Det är en speciell känsla att tillsammans med en grupp elever se till att de ska lära sig något med mig som guide. Koka vatten och fundera på varför det bubblar från botten och varför blir det mindre vatten i bägaren? Diskutera igenom vad någon fått Nobelpriset i medicin för. Varför hamnar spegelbilden upp och ner i reflektionen på ena sidan av en sked? Att krama någon i det överjäkliga i att mormor dött. Glädjen i att få frågor från elever som tänkt till, som jag måste söka svaret på. Att i pauserna prata om musik, fotbollsträningar och nya småsyskon. Bara att skriva det här gör mig lycklig över skolan som fenomen.

Vi undervisar eleverna för att ge dem förutsättningar för att kunna orientera sig i en värld som de ska möta, som inte kommer att se ut som den gjorde i mitten av 90-talet när jag lämnade grundskolan. Eleverna ska kunna känna att de har så många dörrar som möjligt öppna. För vidare studier, för jobb och för att kunna navigera i en komplex omvärld på bästa sätt. De ska veta hur de kan bidra i samhällsbygget samt sina rättigheter och skyldigheter.

Skolan har genomgått många förändringar. De flesta av godo, och ända sedan vi 1842 beslutade om en folkskola har den varit avgiftsfri och obligatorisk för alla barn. Idag är skolgången i Sverige så lång att vi får möjlighet att få kunskaper och utveckla förmågor utöver de mest grundläggande. Att vi dessutom ända upp till och med universitetet har tillgång till utbildning kostnadsfritt är ur ett globalt perspektiv ganska unikt.

Det ska vi tänka på i dag när det är Skolans dag. Att även om vi har synpunkter på skolmat, läxor eller mobiler i klassrummet har vi det rätt fantastiskt i Sverige.

Men vi har också delar som skiljer oss från resten av världen och som inte alls tjänar oss väl. System som gör skolan ojämlik och som en liten klick tjänar enormt på.

Att enskilda aktörer kan öppna friskolor ur vilka de plockar enorma summor pengar i vinst, kan inte på något sätt sägas gynna alla Sveriges elever och deras utbildning. Det är pengar avsatta till att gå till barns undervisning och barns behov av extra stöd i skolan. Men på grund av det system vi har i dag går pengarna istället åt ett annat håll.

Så kan vi förstås inte ha det om vi vill barns bästa. Skolan ska vara till för elever och inte för skolentreprenörer med vinst för privatpersoner som överordnat mål. Sverige är det enda land i världen som tillåter detta, och jag har mycket svårt att se att vi kan fortsätta på det sättet när vi behöver varje krona till skolan och välfärden.

Jag vill se jämlik skola där resurserna fördelas rättvist och utifrån behov. Där lärare och övrig skolpersonal har rätt förutsättningar för att utföra sitt jobb på bästa sätt. Jag vill att alla ska få samma erfarenhet som mig. Att tycka om att gå i skolan och tycka om att lära sig saker och få det stöd man behöver.

Det är eleverna vi ska ha i fokus. Det vill jag uppmärksamma på Skolans dag!

Elin Lundgren

Riksdagsledamot (S)

Legitimerad lärare