Att inte bli lurad

Förra veckan skrev jag en debattartikel som publicerades här och där. Saker värda att tänka på året runt eftersom du alltid är konsument.

76773184_10157923330543474_3637643510787604480_n

Den här veckan är det Black Friday. Ett fenomen som kommer från USA där billigare priser erbjuds. I år tror Svensk Handel att det kommer att handlas för sju miljarder kronor mer än förra året då.

Det här är ingen text om konsumtionskritik. Om man vill och behöver handla varor förstår jag till fullo varför man vill göra det när priset är billigare. Det här är en text som är kritisk till vilseledande marknadsföring.

Vi vet att företag som säljer varor vill locka oss med reklam och erbjudanden på olika sätt, oavsett om det handlar om Black Friday eller annat. De vill att vi ka välja att handla hos just dom.

Just nu går till exempel en reklam för bindor på TV. Always lovar att deras bindor skyddar ”upp till 100 procent”. Hundra procent låter bra, men upp till betyder att de garanterar absolut ingenting. När jag mejlar dem för att fråga får jag en teknisk beskrivning av bindan med repetitionen ”… som gör att man är skyddad upp till 100 %.” Det vill säga inget svar. Jag känner mig helt dumförklarad.

När jag får mejl från kundklubbar där jag är inskriven (de vill kalla mig medlem men det är falskt för jag har inget inflytande) heter det ofta så här:

”Femtio procent på valfri vara”. Sedan finns en liten stjärna. När jag läser stjärnans förklaring räknas upp ett antal saker som inte ingår i erbjudandet. Det stämmer alltså inte att det gäller på valfri vara.

Utanför butiker kan finnas skyltar med stora siffror om 70 procents rea. Men ovanför står pyttelitet ”upp till”. Återigen, skylten är inte riktigt rättvisande.

Butiker kan marknadsföra till exempel två för en på vantar. När man kommer till kassan visar det sig att det inte gällde just de vantar jag tagit, något man inte förstår.

Eller butiker som skyltar om reapriser, man läser på lappen och tror att priset ska dras av i kassan men var avdraget redan.

Inte sällan är det så att vi kunder storhandlar i matvarubutikerna, plockar åt oss erbjudanden vi gillar och när man sedan orkar kolla kvittot väl hemma så har man ändå fått betala fullpris. Tid och ork gör att vi inte går tillbaka för att klaga.

Just inför Black Friday har Konsumentombudsmannen tittat på hur butiker agerat och ser fusk.

Kända butiker som Intersport, Sportamore, Jollyroom och Ur&Penn kritiseras för att ha använt sig av vilseledande priser eller marknadsföring. Konsumentombudsmannen (KO) förbjuder de fyra företagen från att ange ordinarie priser som produkterna aldrig har kostat innan, eller alldeles för kort tid enligt DN.

När du går på stan och tittar i butikers skyltfönster är de skyldiga att i fönstret tydligt skriva ut vad de skyltade varorna kostar. Hur ser det ut hos dig?

Det är inte lätt att vara konsument och man vill vara säker på att det som kallas erbjudande också är det och man vill inte bli vilseledd gällande vad det är man köper.

Jag handlar helst hos företag som inte vill lura mig.