Religion och engelska i dag

I dag har jag och min kollega Patrik besökt gymnasieskolan Bessemer i Sandviken. Där arbetar Fredrik Norman (här finns hans blogg Didaktiska laboratoriet) som lärare i engelska och religion. Vi hade förmånen att få vara med på en lektion av vardera ämne. Lektioner är lite längre än på gymnasiet så det tog ett tag.

sandviken

Jag är oerhört glad över att få ägna dagen åt det. Att få se ytterligare ett exempel på en engagerad lärare som arbetar aktivt med utveckling av undervisningen. Träffa grupper med härliga elever. Det riktigt bubblar i mig fortfarande efter den här dagen.

Stärks i min övertygelse att det  viktigt att skolledning ställer höga krav på alla lärare att ständigt uppgradera sig, att alltid sträva högre, att inte nöja sig. Alla elever har rätt att möta en fantastiskt lärare i klassrummet.

På religionen handlade det om etiska frågor, specifikt dygder, i en kontext av religion. Hur kan man säga att en person är snål? Kan personer vara snåla på olika sätt? Är snål alltid dåligt? Finns den gyllene medelvägen? Ger någon religion vägledning? Lektionen inleddes med en kahoot där jag måste känna mig besegrad av supersnabba och pålästa elever. Det gör inget alls!

Fredrik jobbade med stor tydlighet kring hur lektionerna skulle vara uppbyggda som eleverna får veta direkt. Lättare att orientera sig i tiden då.

Såg den portal som används där allt material alltid finns tillgängligt för elever och föräldrar. Det går aldrig att säga att ”boken blev kvar i skolan”. Datorn kanske …

På engelskan läste eleverna boken The Giver. Vi satt i en mysig lokal med dämpat ljus, tända stearinljus och möjlighet att vira in sig med filt. Istället för den här klassikern där eleverna oavsett lust, tvingas läsa högt, samarbetar Fredrik med skolbibliotekarien Kirsi. De läser vartannat uppslag och eleverna hänger med i sina böcker. I dag hade några läst igenom de aktuella kapitlen innan också. Efter kapitlen resonerade vi om innehållet och Fredrik förde in allt på en digital tidsaxel som sparas ner så alla kommer åt den. Det blir verkligen bra dynamik när det finns fler vuxna i klassrummet

Eleverna avrundade med att svara på en del frågor utifrån innehållet, och det handlade om hur man värderar saker, dvs alla svar är rätt. Några ord tränade vi också, och engelska är klurigt, det påmindes jag om.

Efter en sådan här dag är jag så stolt över att lärare är min yrkesidentitet. Men mest glad över möjligheten att få se Fredrik och Kirsi jobba, och träffa eleverna så klart. Det händer alltid något roligt i ett klassrum!

Fredriks sätt att jobba bjussigt har också uppmärksammats.